Jan Peeters

zonder titel - gesigneerd en gedateerd "jan peeters 76" rechtsonder - 45 x 55 cm - pastelkrijt - niet ingelijst - de zwartwit-foto toont een detail van één van de vele monumentale werken van Peeters; een kiezelmozaïek voor woonhuizen Geuzenveld Amsterdam - de andere kleine foto is van het glas-in-lood-raam dat Peeters maakte in de kerk van De Kwakel (iets onder Uithoorn) - zie ook bijdrage aan "Cunst" onderaan deze pagina

€ 300

Jan Peeters (1912-1992) • Opleiding Rijksacademie van beeldende kunsten (Amsterdam). Leerling Heinrich van Campendonk. Maakte deel uit van een groep die zich De Realisten noemde en beïnvloed was door het Duitse expressionisme. Aquarellist, glaskunstenaar, glasschilder, monumentaal kunstenaar, wandschilder, schilder, tekenaar, vervaardiger van mozaïek, vervaardiger van gouaches. Onderwerpen: figuurvoorstellingen, landschappen, naaktfiguren, stillevens. Lid van Hollandse Aquarellisten Kring en de Vereniging van Beoefenaren van Monumentale Kunsten Bronnen/Naslagwerken Scheen 1969-1970, dl. 2, p. 161 (als: Peeters, Johannes Christiaan ('Jan').

In ons huis op de Keizersgracht behoorde hij tot de vaste exposanten van de jaren vijftig en zestig, samen met andere artisten die de school van Campendonk trouw bleven, zoals Charles Roelofsz, Jan Groenestein en Albert Muis. (...) Op de artistieke vorming van mijn vader en op de ontwikkeling van diens kunsthandel heeft Jan Peeters grote invloed gehad. Hij werd de mentor van een ongeschoolde, onervaren galeriehouder (...). Jan Peeters kwam vaak bij ons thuis, zelden op een gelegen moment en zelden nuchter. (...) "Van Jan Peeters," zei mijn vader later, " heb ik verreweg het meest geleerd." De tentoonstelling geeft een goed beeld van de artistieke identiteit van Jan Peeters, een gevoelig kunstenaar en een markante Amsterdammer". Bron: "Hommage aan Jan Peeters" (tentoonstelling van kunsthandel M.L. de Boer april 1994 - tekst van zoon Th. M. de Boer)

Wie ook veel leerde van Jan Peeters was Kees Verwey:
Veel van deze experimenten (van Verwey om te proberen los te komen van het oude, traditioneel-schilderkunstige standpunt -JdG) vonden hun aanvang in het Amsterdamse atelier van een iets jongere vriend van Verwey, de kunstenaar Jan Peeters, die hij kort na de oorlog via de Hollandsche Aquarellistenkring had leren kennen. Peeters hing door zijn opleiding aan de Rijksacademie heel andere opvattingen in de kunst aan dan de onder Boot gevormde Verwey. Bovendien vertegenwoordigde hij als echte Amsterdammer en zoon van een smid ook een ander, aan Verwey tegenovergesteld, meer bohémien-achtig kunstenaarschap. Dit contrast en wellicht ook de verfijnde, bijna dromerige sfeer op Peeters' atelier (gevuld met prentbriefkaarten, afbeeldingen uit tijdschriften en plaatwerken, en allerhande op het Waterlooplein aangetroffen kunstwerken) trok Verwey in die tijd enorm aan. Vanaf de tweede helft van de jaren vijftig tot en met ongeveer 1970 kwam hij, met enkele onderbrekingen, bijna wekelijks een dag bij Jan Peeters werken èn, zo zegt deze, "bij mij een lesje in abstractie halen".
Peeters' belangstelling in de beeldende kunst ging in die jaren sterk uit naar het latere abstraherende werk van schilders als Matisse, Picasso en Georges Braque. Met name de kunst van Braque werd door Jan Peeters als een belangrijk uitgangspunt voor het eigen toepaste werk gezien. De invloed die hij daarvan onderging, komt onder meer naar voren in zijn op het vlak geconcentreerde manier van componeren en zijn aandacht voor liniatuur. Het is hierin dat Verwey bij Peeters "een soort tweede academie" ontmoette. Zo blijkt de manier van werken van Braque waarbij de lijnen en vlakken een aan elkaar gelijkwaardige functie in de compositie krijgen, ook door Verwey in verscheidene aquarellen die van omstreeks 1960 dateren, te zijn toegepast. Bron: "Kunst is spiegeling - Kees Verwey, een studie naar zijn oeuvre" van Anita Hopmans uit 1989

In het digitale tijdschrift Cunst van de Kunstenaars Vereniging Flevoland licht ik sinds maart 2016 elke maand één werk uit mijn Kleine kunsthandel toe. Hieronder de bijdrage aan het nummer 2016-juli (thema Abstract) over bovenstaand werk van Peeters:

Jan Peeters (Amsterdam 1912 - Amsterdam 1992) behoorde onder meer tot de Realisten en de Hollandse Aquarellistenkring. Hij maakte vooral stillevens en gebruikte duiven, vissen en planten als motief. Hij wordt schilder genoemd, maar hij werkte meestal op papier: pastel, aquarel en gemengde technieken. Hij maakte ook veel monumentaal werk: in de kerk in De Kwakel (iets onder Uithoorn) is bijvoorbeeld een prachtig glas-in-lood-raam van hem te zien. Ook gevelmozaïeken zijn met name in Amsterdam nog behouden. De hier getoonde pastel zou zomaar een studie voor zo’n monumentaal werk of raam kunnen zijn. Het is abstract, tenzij je uitgaat van een landschap.

De veel bekendere schilder Kees Verweij (Amsterdam 1900 – Haarlem 1995) had Jan Peeters hoog zitten. Verweij werd aangetrokken door de bohémien-achtige Peeters (de fles was nooit ver weg) én door diens meer moderne werkwijze. Van ongeveer 1957 tot 1970 kwam Verweij bijna wekelijks in Peeters’ atelier om ”een lesje in abstractie te halen”.

In mijn Kleine Kunsthandel vindt u nog zeven werken van deze ondergewaardeerde kunstenaar.