Ernst Vijlbrief

"Spel en nederlaag." Vouwblad met vier losse, met de hand ingekleurde litho's van Ernst Vijlbrief van elk 16,5 x 21,5 cm en één tekstblad van dezelfde maat met een tekst van Simon Vinkenoog (1928-2009). Alle litho's zijn gesigneerd "Vijlbrief '61". Op het vouwblad: "Deze tekeningen van Ernst Vijlbrief met begeleidende tekst van Simon Vinkenoog werden in 300 exemplaren gedrukt en met de hand ingekleurd ter gelegenheid van de tentoonstelling van schilderijen en gouaches in de galerie "De Posthoorn", Lange Voorhout, Den Haag, in de maand September 1961. Dit is No 0121."

De tekst van Vinkenoog op het losse blad:

De laatste generatie, die nog kleur bekent, de uwe, zal school gaan bij Ernst Vijlbrief. Zijn werk behoort tot geen school, of het zou die van het moeilijke zwart moeten zijn, dat opduikt en verdrinkt in de kleuren die hij onnadrukkelijk maar zéér aanwezig aanbrengt.

In een wisselwerking, aan geen procédé onderhevig, spant en ontspant hij de steigerende paarden van het rood, geel, groen en bruin voor zijn geheime doeleinden. Een onnavolgbaar recept, een gehavend oponthoud: de rode lijn die niet rood meer is, de gele vlek die zijn benaming verliest - een roes, krachtdadig en vechtlustig teweeggebracht. Ingehouden in zijn tekeningen, opengerukt in zijn gouaches, samengedrukt in het grote formaat (waar kleuren sneuvelen en vormen uit de as herrijzen) van zijn schilderijen.

Wie meevecht geeft zich spoedig gewonnen. In dit spel geen verliezers, en om de eer van de overwinning zal nièt worden gevochten.

 

Voor het complete mapje met de vier litho's € 100


Ernst Vijlbrief (Utrecht 1934 - Amsterdam 2010) • Ernst Vijlbrief volgde zijn opleiding aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam en aan de Academia di Porta Romana te Florence. Ernst Vijlbrief woonde en werkte in Utrecht. Ernst Vijlbrief maakte vooral abstracte schilderingen, maar ook heeft hij figuratief gewerkt met name met erotisch werk. Vijlbrief was onder meer lid van het genootschap ‘Kunstliefde’ te Utrecht.

In 1961 nam hij deel aan de groepsexpositie Jongere Nederlandse schilders, beeldhouwers en architekten: Liga Nieuw Beelden in het Stedelijk Museum in Amsterdam en in hetzelfde jaar ontstond in samenwerking met de dichter Simon Vinkenoog de uitgave Spel en Nederlaag bij de Posthoorn in Den Haag. Rond 1965 gaf hij gastcolleges aan de Ravensbourne College of Art in Londen. Bron: Catawiki

Hij maakte in de jaren jaren 60 in Amsterdam deel uit van de provo-generatie en was betrokken bij happenings, zoals van het deskundologisch laboratorium met onder andere Jasper Grootveld en Aad Veldhoen, fotografisch vastgelegd door Cor Jaring. Hij was al in de jaren 50 actief bij het Genootschap Kunstliefde in Utrecht en engageerde zich eind jaren 60 als bestuurslid van de Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK) in Amsterdam. Hij nam in 1969 deel aan 'BBK-akties', zoals die waarbij muurkranten geplakt werden aan de ingang van het Stedelijk Museum. Zijn schilderstijl in de jaren 50 is expressionistisch, aansluitend bij die van Cobra. Bron: Wikipedia